VEGAA­NIN OSTOS­KORI

Vegaanin ostoskori pitää sisällään samoja asioita kuin muitakin ruokavalioita noudattavien ostoskorit, mutta kaikki tuotteet ovat täysin kasvipohjaisia. Vegaaninen ostoskori auttaa elämään ekologisemmin ja oikein koostettuna myös terveellisemmin ja edullisemmin.

vegaanin ostoskori

Mitä vegaaninen ostoskori pitää sisällään?

  • Kasvikset! Valitse sesongissa olevia kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. Täydennä pakastevihanneksilla ja -marjoilla.
  • Viljatuotteet! Suosi täysjyväviljaa, joka on myös tärkeä proteiininlähde kasvipohjaisessa ruokavaliossa. Leipä, pasta ja riisi sekä riisin tapaan käytettävät viljaryynit ovat ostoskorin peruskauraa.
  • Proteiini! Kuivattujen papujen, linssien ja soijatuotteiden lisäksi valitse tofua, tempeä, seitania, nyhtökauraa, kasvisjauhista jne. Myös säilykepapuja on hyvä pitää kaapissa!
  • Maidottomat maitotuotteet! Kasvipohjaiset juomat kaurasta, soijasta ja mantelista korvaavat maidon ruokajuomana, kahvin seassa ja ruoanlaitossa. Vaihda myös kermat ja jogurtit kasvipohjaisiin, vaihtoehtoja piisaa runsain mitoin. Juustot ja tuorejuustot voi korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla, jotka alkavat olla pitkällisen tuotekehityksen jälkeen vallan mainioita.
  • Leivänpäälliset! Levitä leivälle esimerkiksi margariinia tai hummusta. Kasvipohjaiset leikkeleet ovat herkullisia, myös juustoja on monenlaisia.
  • Herkut ja välipalat! Pähkinöitä ja siemeniä kannattaa syödä joka päivä. Välipalapatukoita kannattaa opetella pitämään kassin pohjalla tiukan tilanteen varalle. Herkkupuolella valikoimaa löytyy jo kivasti: maistele erilaisia vegaanisia jäätelöitä, suklaita, karkkeja, sipsejä ja vanukkaita ja löydä omat suosikkisi.

Eri kauppaketjuilla on hieman erilaisia valikoimia, joten kannattaa pitää silmät uudella tavalla auki ostoksille lähtiessä. Lähikauppaa voi myös pyytää tilaamaan vegaanisia tuotteita, jos niitä ei hyllystä vielä löydy.

Miksi valita vegaaninen ostoskori?

Vegaanisesti syöminen tukee terveyttä ja on tutkitusti myös tehokas keino pienentää henkilökohtaista hiilijalanjälkeä ja ruokavalionsa vaikutuksia luontoon ja ilmastoon. Kasvipohjaisten ruokien tuotanto vaatii usein vähemmän luonnonvaroja ja aiheuttaa vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin eläinperäisten ruokien.

Kasvipohjaiset ruoat sisältävät usein vähemmän tyydyttyneitä rasvoja eikä niissä ole lainkaan kolesterolia, mikä vähentää monien sairauksien riskiä ja on hyväksi sydämelle ja verisuonille. Lisäksi vegaaninen ruokavalio sisältää hyvin koostettuna runsaasti kuitua, vitamiineja ja hivenaineita, mikä tekee siitä terveellisen vaihtoehdon.

Vegaanisella ruokavaliolla on usein kallis maine, mutta se on mahdollista koostaa sekaruokavaliota edullisemmin ja samalla terveellisemmin. Kun ruokavalion pohjana ovat sesongin kasvikset, kuivatut palkokasvit, viljatuotteet ja itse tehty ruoka, pysyy ostoslasku maltillisena.

artikkelit
kasvisruokavalioraaka-aineetveganismi

♥ seuraa Kasviskapinaa myös Facebookissa, Instagramissa ja Pinterestissä!

∴ Kokeilitko reseptiä? Tägää se Instagramissa #kasviskapina ja @kasviskapina, niin löydämme luomuksesi! ∴

EtusivulleKaikki artikkelit