PUNA­KAALI

Punakaali on vihannesosaston ravinteikas kaunotar. Keräkaalin punaisen violetti muoto on monikäyttöisempi, kuin ensin ajattelisikaan ja maistuu niin raakana kuin kypsennettynäkin.

punakaali

Punakaalin ravintosisältö

Punakaali on ravintosisällöltään erinomainen. Se sisältää hurjasti C-vitamiinia, jo vajaasta parista sadasta grammasta saa päivän C-vitamiinisuosituksen täyteen. Lisäksi siinä on runsaasti folaattia, betakaroteenia sekä E- ja K-vitamiineja ja vain vähän energiaa. Kaalikasveja pidetään erinomaisena aivoruokana ja siinä oleva kuitu edistää ruoansulatusta.

Punakaali soveltuu FODMAP-ruokavalioon maltillisina annoksina.

Punakaalin sesonki

Punakaalia kasvatetaan Suomessa ja sen paras sesonki onkin kesästä syksyyn sadonkorjuun aikaan. Se kestää hyvin varastointia ja kotimaista punakaalia löytyy kaupoista pitkälle kevääseen. Kotona se kannattaa säilyttää jääkaapin vihanneslokerossa.

Punakaalia voi kasvattaa myös itse puutarhassa. Se pitää valoisista, mutta viileistä ja kosteista kasvuolosuhteista ja vaatii pitkän kasvuajan, joten esikasvattamista suositellaan. Kasvualustakseen punakaali kaipaa vahvaa ja hyvin kalkittua maata.

Nippelitietoa punakaalista

Punakaalin upea väri on peräisin vesiliukoisesta antosyaanista ja se alkaa kypsennettäessä nopeasti muuttamaan väriä haalean siniseksi. Loraus etikkaa auttaa pitämään värin kirkkaana.

Punakaali keittiössä & parhaat punakaalireseptit

Punakaalia voi käyttää ruoanlaitossa samalla tavalla kuin valkokaaliakin. Maku on tosin hieman makeampi. Värinsä ansiosta sillä on ansaittu paikka joulupöydissä. Punakaali sopii yllättävän moneen menoon ja sitä voi syödä niin raakana ja marinoituna kuin myös keitettynä, haudutettuna, paahdettuna tai grillattuna.

Kokeile punakaalia näissä resepteissä:

marinoitu punakaalisalaatti

MARI­NOITU PUNA­KAALI­SALAATTI

Marinoitu punakaalisalaatti on raikas joka paikan salaatti, joka säilyy hyvänä jääkaapissa yli kaksikin viikkoa. Sitä kannattaa siis kerralla tehdä reilu määrä!

reseptitsalaatit
punakaalinuudelit siitakesienillä

PUNAKAALI­NUUDELIT SIITAKE­SIENILLÄ

Punakaalinuudelit on helppo ja nopea arkiruoka, jossa maistuvat umamiset siitakesienet. Joukkoon voi upottaa muitakin vihanneslokeroon unohtuneita vihanneksia. 

reseptitpääruoka
curry-perunanachot

CURRY-PERUNA­NACHOT

Curry-perunanachot seitansiivuilla ja runsaalla määrällä kasviksia on mainiota sapuskaa niin arkeen kuin viikonloppuunkin.

reseptitpääruoka
punakaalislaw taatelivinegretillä

PUNAKAALI­SLAW TAATELI­VINEGRE­TILLÄ

Punakaalislaw taatelivinegretillä on raikas salaatti, joka sopii lisukkeeksi monenlaisille ruuille. Maukas punakaalislaw säilyy jääkaapissa hyvänä pari päivää, eli sitä kannattaa tehdä kerralla hieman isompi satsi.

reseptitsalaatit
kalapuikkotacot

KALAPUIKKO­TACOT VEGAANISINA

Kalapuikkotacot onnistuvat tänä päivänä loistavasti myös vegaanisina! Nämä raikkaat tacot sisältävät kalattomien puikkojen lisäksi minttujogurttia ja kasviksia.

reseptitpääruoka
rullakebab

RULLA­KEBAB

Rullakebab on hauskaa ruokaa myös kotona tehtäväksi. Tähän versioon tulee seitan-kebabia sekä runsaasti kasviksia ja maukkaita kastikkeita.

reseptitpääruokasuolaiset leivonnaiset
sushiburrito

SUSHI­BURRITO BATAA­TILLA JA PAVUILLA

Sushiburrito on hauska yhdistelmä sushia ja burritoa. Näihin rulliin voit laittaa täytteeksi melkeinpä mitä tahansa, tässä versiossa on tällä kertaa bataattia, papuja ja limemajoneesia.

reseptitpääruoka
schnitzel-leipä

SCHNITZEL-LEIPÄ VEGAANI­SESTI

Schnitzel-leipä maistuu vaikkapa lounaana! Tämän vegaanisen leivän välissä on vegeleikkeen lisäksi piparjuurella maustettua majoneesia, marinoitua punakaalia ja ituja.

reseptitleivät
artikkelitkokoelma
kuukauden kasvispunakaali

♥ seuraa Kasviskapinaa myös Facebookissa, Instagramissa ja Pinterestissä!

∴ Kokeilitko reseptiä? Tägää se Instagramissa #kasviskapina ja @kasviskapina, niin löydämme luomuksesi! ∴

EtusivulleKaikki artikkelit