RAVINTO­HIIVA­HIUTALEET

Ravintohiivahiutaleet ovat oivallinen lisä maustekaappiin! Niitä käytetään usein kasvipohjaisessa ruuassa tuomaan umamisuutta ja juustoista makua.

Vegaanisissa ohjeissa törmää usein ravintohiivahiutaleisiin tai toiselta nimeltään oluthiivahiutaleisiin (englanniksi nutritional yeast, käytetään myös nimitystä nooch). Erikoista nimeä ei kannata pelästyä, sillä kyseessä on todellinen ihmeaine. Ravintohiivahiutaleet ovat tosiaankin hiivaa, mutta todella ravintorikkaita eikä niitä voi käyttää kohottamiseen leivonnassa. Maultaan ne ovat tosi herkullisia, pähkinäinen maku muistuttaa jopa hämmentävän paljon juustoa. Niissä on luontaisesti paljon B-ryhmän vitamiineja, joissain tuotemerkeissä myös muutoin vain eläinkunnan tuotteista löytyvää B12-vitamiinia. Lisäksi ne sisältävät mm. sinkkiä, rautaa, kuitua ja proteiinia. Ravintoaineista saa kaiken ilon irti, kun lisää hiivahiutaleet ruokaan vasta valmistuksen loppuvaiheessa.

Ravintohiivahiutaleet ovat hyvä lisä kenen tahansa ruokavalioon. Ne ovat inaktiivista hiivaa, eli sopivat yleensä myös heille, kenelle tavallinen hiiva aiheuttaa ongelmia. Niitä on turvallista nauttia myös raskaana ollessa, ne sopivat lapsille ja käyvät myös FODMAP-ruokavalioon.

Ravintohiivahiutaleita myydään nykyään hyvin varustelluissa marketeissa sekä mm. Vegekaupassa, Ruohonjuuressa ja luontaistuotekaupoissa. Varminta on suunnata marketin luontaistuoteosastolle. Merkkejä on monia ja jokaisella on hieman omanlaisensa makuprofiili, maistelemalla löydät oman suosikkisi.

Huomioithan, että jos ruokavaliosi on kokonaan vegaaninen, pitää B12-vitamiinin saannista huolehtia ravintolisän muodossa. Pelkkä B12-vitamiinia sisältävien ravintohiivahiutaleiden popsiminen ei riitä, sillä kyseinen vitamiini on hieman viheliäinen imeytymään.

ravintohiivahiutaleet

Mihin ravintohiivahiutaleita käytetään?

Herkullisen makuisista ravintohiivahiutaleista on iloa joka päivä mm. leivän, salaattien tai pastojen päälle ripoteltuna. Se maustaa juustokastikkeet, siitä voi helposti tehdä “parmesaania” ja se toimii loistavasti popcornien ja ranskanperunoiden mausteena.

Kokeile ravintohiivahiutaleita näihin resepteihin:

cacio e pepe gnocchit

CACIO E PEPE GNOCCHIT

Cacio e pepe gnocchit ovat lohturuokaa parhaimmillaan. Ne passaa tarjoilla sellaisenaan vaikkapa paistettujen sienien kanssa, mutta maistuvat myös lisukkeena.

reseptitpasta
tomaattinen tofupasta

TOMAAT­TINEN TOFUPASTA PEHMEÄSTÄ TOFUSTA

Tomaattinen tofupasta on helppo ja supermaukas luottoruoka. Pehmeä tofu antaa pastakastikkeelle rakennetta ja proteiinia.

reseptitpasta
okonomiyaki

OKONO­MIYAKI – JAPANI­LAINEN KAALI­PANNUKAKKU

Okonomiyaki on japanilainen pannukakun ja munakkaan risteytystä muistuttava ruokalaji. Se onnistuu erinomaisesti myös ilman kananmunia. Vegaaninen okonomiyaki maistuu lounaalla tai brunssiruokana.

reseptitpääruoka
tofukokkeli

TOFU­KOKKELI

Tofukokkeli on herkullinen ruoka, joka maistuu aamiaisella tai brunssilla. Maun salaisuus on kala namak -suolassa, jonka tuoksu ja maku muistuttavat kovasti kananmunaa.

reseptitaamupalat
hummuspasta paahdetuilla kirsikkatomaateilla

HUMMUS­PASTA KIRSIKKA­TOMAATTIEN KERA

Hummuspasta on nopeatekoinen ja herkullinen ruoka. Helppo kastike valmistuu pastan kiehuessa ja ihanaa twistiä pastaan antaa pannulla pehmenneet kokonaiset kirsikkatomaatit.

reseptitpasta
ratatouillerisotto

RATA­TOUILLE­RISOTTO

Ratatouillerisotto lainaa makunsa legendaariselta ranskalaisruualta. Ihanan umamisessa risotossa maistuvat munakoiso, kesäkurpitsa, paprika, valkosipuli ja sipuli.

reseptitpääruoka
artikkelitraaka-aineet
ravintohiivahiutaleet

♥ seuraa Kasviskapinaa myös Facebookissa, Instagramissa ja Pinterestissä!

∴ Kokeilitko reseptiä? Tägää se Instagramissa #kasviskapina ja @kasviskapina, niin löydämme luomuksesi! ∴

EtusivulleKaikki artikkelit